Bookcrossing i Presscrossing na Kampusie

          Bookcrossing i Presscrossing były akcjami jakie zapoczątkowaliśmy jesienią 2011. roku na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej. Przygotowany został specjalnie oznaczony stolik, na którym można było pozostawić swoje książki oraz nakleić naklejki przeznaczone do oznaczenia bookcrossingowych książek. Akcja cieszyła się dużym powodzeniem. Ksiązki zostawiali nie tylko studenci, ale i pracownicy uczelni. Na wiosnę postanowiliśmy rozszerzyć akcję o czasopisma. Druga odsłona nosiła nazwę Presscrossing. Pudełko przeznaczone na prasę było zawsze pełne. Zasady były proste; zostawiamy tylko ciekawe czasopisma popularno-naukowe, lub gazety. Wszelkiego rodzaju gratisy, ulotki i brukowce były wyrzucane.

          Sama idea bookcrossingu narodziła się w Stanach Zjednoczonych i polega na bezpłatnej, swobodnej wymianie książek poprzez zostawianie ich w specjalnie oznaczonych miejscach. Ludzie, którzy działają w tej akcji tłumaczą : książki nie lubią być więzione w domu, na półkach, wolą krążyć   z rąk do rąk i być czytane. Jest w tym dużo prawdy, bo wielu z nas ma  u siebie książki, do których już raczej nie zajrzy, lub które okazały się nie   w naszym guście czytelniczym. Dzięki akcji bookcrossing, możemy w kulturalny sposób „pozbyć się" takich pozycji. Nie tylko zyskujemy miejsce na półce, ale przede wszystkim pozwalamy innym na przeczytanie danej książki i szerzymy ideę czytelnictwa.

      Bookcrossing ma swoje wady i zalety. Jest świetnym sposobem na rozpowszechnianie książek wśród ludzi, których nie stać na kupno nowości, a bibliomaniacy odnajdują wielką przyjemność w dzieleniu się przeczytanymi książkami. Jest też druga strona medalu – zdarza się, że książka „uwolniona" przez jedną osobę, zostaje „uwięziona" w domowej biblioteczce kogoś innego. Akcja nie polega na przywłaszczaniu sobie książek, ale na dzieleniu się nimi z innymi miłośnikami czytania.

W uczelnianym magazynie WUJ ( Wiadomości Uniwersytetu Jagiellońskiego) ukazał się wywiad z jedną z organizatorek akcji - Karoliną Dedio.

Wywiad można przeczytać tutaj: http://issuu.com/pismowuj/docs/203_wuj_marzec_2012_web

 

Plakat promujący akcję.